Hartcoherentie

Het oersysteem is vaak onze redding bij acuut gevaar. Het reflex- en het emotioneel brein werken samen en zorgen ervoor dat er een heel mechanisme in ons lichaam in werking treedt. Het bloed gaat grotendeels naar de spieren en levensbelangrijke organen, extra suiker gaat naar de bloedbaan, adrenaline en andere hormonen komen vrij. Dit geeft ons energie en brengt ons in een vecht - vlucht reactie. Denk maar aan de snelheid waarmee je je hand wegtrekt van heet water.

Dit oersysteem is ook actief als we lijden aan langdurige stress, angsten en emotionele conflicten. Er is onvoldoende psychisch en lichamelijk herstel waardoor men uitgeput raakt. Concentratiestoornissen, hartkloppingen, hoge bloeddruk, slaapstoornissen, depressies, darmklachten, opgejaagdheid, moeheid, lage weerstand, een onbehaaglijk gevoel, prikkelbaarheid, sterk emotioneel zijn, burn-out ... kunnen hiervan de gevolgen zijn.

Ons zenuwstelsel is dan uit balans. Er is geen evenwicht tussen het emotioneel brein en het verstand. Vandaar dat we ons moeilijker kunnen concentreren en emotioneel reageren. We bevinden ons in een neerwaartse spiraal.
Dit proces is omkeerbaar als we ons psychisch en lichamelijk kunnen herstellen. Dit kan door de toepassing van hartcoherentie.

Wat is hartcoherentie?

Het hart geeft meer signalen naar het brein dan omgekeerd. Men kan met een eenvoudige oefening het hartritme in die mate beïnvloeden dat het hart zich niet meer in een vecht - vlucht reactie bevindt, maar in een veilige modus. Op dat moment geeft het hart signalen naar onze hersenen dat alles veilig is en brengt het hart evenwicht in ons brein en zenuwstelsel.
Hartcoherentie is deze bijzondere toestand waarin het hart zich in een veilige modus bevindt.

Hoe weet ik dat mijn zenuwstelsel in balans is?

Hartcoherentie is gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek. Indien men de oefening goed doet (m.b.v. de respiroguide), dan zal het hart zich naar een veilige modus begeven met gunstig effect tot gevolg.


Wat zijn de effecten van hartcoherentie?
-  Verbetering van concentratie en focus
-  Bevordering van rustgevoel
-  Verhoging van de veerkracht t.o.v. stress.
-  Verandering van gedrag en denken in positieve zin
-  Bloeddruk regulerend, daling van hoge bloeddruk (stress gerelateerd)
-  Effect op hartritmestoornissen ( stress gerelateerd)
-  Verhoging van weerstand tegen ziekten
-  Beter kunnen omgaan met angsten
-  Ondersteunend effect bij regulering van bloedsuiker waarden.
-  Ondersteunend effect bij ademhalingsziekten.
-  Regulering van het lichaamsgewicht (emo- eten)

Klik hier om terug te gaan naar het overzicht van werkwijzes.
Home           |          Wie ben ik?          |         Wat is Effortless Coaching?            |           Werkwijze          |          Contact          |          Links